Käenpesän pihapiirin tähtitaivaan havainto-olosuhteet ovat tässä vuosien varrella muuttuneet aina vain huonommiksi, johtuen ympäristön puiden runsaasta kasvusta. Korkeat puut ovat myös kaventaneet ”reippaalla kädellä” tähtitaivaan kuvaamiseen käytettävissä olevaa aikaikkunaa. Tästä johtuen kiinteää havaintorakennusta pihaamme ei ole kannattanut rakentaa, koska kaukoputken joutuu pystyttämään milloin mihinkin pihan alueella, riippuen kuvauskohteesta ja sen korkeudesta. Tämä on osaltaan rajoittanut myös innostustani, kun kuvaus kohdetta on pystynyt valottamaan vain hyvin vähän aikaa, puiden jo tullessa eteen.
Ongelmaa mietiskellessäni törmäsin netin syövereissä hakusanalla
”telescope trolley”, kuljetuskärryihin, joiden avulla kaukoputkipaketin
liikuttelu sujuu kohtuu helposti ja nopeasti paikasta toiseen. Kärryt ja idean nähtyäni
olin välittömästi myyty mies. Tuollaisen haluan itsellenikin. Sillä saisin kaukoputkeni
kuljetettua sopivaan paikkaan ja vaikkapa kesken kaiken siirrettyä sen vielä
toisaalle, jatkaakseni kuvaamista tai havainnointia. Valmiiden kärryjen hinnat
vaan näyttivät olevan sen verran ”tähtitieteellisiä”, että päätin ehdottomasti rakentaa
sen itse.
Runkoa miettiessäni päädyin aluksi metalliseen muotoprofiili
valokiskoon, mutta totesin sen jäykkyydeltään aivan liian heppoiseksi tuohon
tarkoitukseen.Valokisko kokeilu rungoksi
Askarteluhuoneen nurkassa oleva vahvuudeltaan 31 mm ylijäämä
filmivanerilevy sen sijaan vaikutti riittävän tukevalta tuohon käyttöön, eikä
siitä aiheutuisi kustannuksiakaan koska sille ei ollut muutakaan käyttöä.
Lisäksi oma osaamiseni puutöistä tuki myös tuota ajatusta. Joten siitä sitten
vain valmistelemaan kulkuvälinettä Celestron CPC putkelleni.
Pienimuotoisen suunnittelun ja piirustelun jälkeen aloin
valmistamaan tarvittavia puuosia sekä etsiskelemään muita tarvittavia osia.
Motonetistä hankin kärryyn edulliset ilmakumipyörät ja Biltemasta
löysin sopivan pilarikengän, josta tein etupyörän haarukan. Mutterit ja ruuvit
sekä ruuvitangot hankin niin ikään Biltemasta sekä Kiinnikekeskuksesta.
Tarvikkeiden hankinnan ja osien valmistuksen jälkeen olikin jäljellä enää kasaus.
Kuvasarja tarvikkeista ja niiden valmistamisesta
Kärrylle valmistin ruuvitangosta säätöjalat, joiden avulla kärryn kaukoputkineen saa säädettyä suoraan, havaintopaikan maastosta riippumatta. Akkuporakone toimii hyvänä apuvälineenä ruuvattaessa jalkoja tallaa vasten.
Kaukoputken kolmijaloille tein runkoon syvennykset, joihin upotin pesukoneen jalkojen värinänvaimennus kumit.
Takajalan värinänvaimennus kumi |
Lisäksi hankin kiinnityslenkit ja kiinnityshihnat, jotta kaukoputki ei vaan heilahtaisi kärryn päältä pois epätasaisemmassakaan maastossa.
Mikä akkupora tuossa on kuvassa? Meillä on uusi akkuporakone etsinnässä, vaihtoehtoja tuntuu olevan todella paljon ja minun tulisi se hommata ennen mieheni syntymäpäivää yllätyksenä. Mukava seurata näitä rakentelupuuhia, muutenkin mielenkiintoinen blogi. Kiitos!
VastaaPoistahttps://www.iisalmenautoala.fi/tyokalut
Moi Sanna,
VastaaPoistaKiitos kommenteistasi ja viestistä. Porakone on Ryobi merkkinen. Hyvä peruskone, joka on toiminut vaativissakin kohteissa hienosti, vaikka ei ammattilaiskone olekaan.
Mukava kuulla, että blogini on kiinnostanut 🙂