Tervetuloa Käenpesän Observatorion astroblogiin.

Ajatuksenani on kerätä tänne kohdalleni osuneita tähtitieteeseen liittyneitä tapahtumia sekä tähtivalokuvia pienen kertomuksen saattamana.

Toivon, että nautit vierailustasi !






maanantai 22. marraskuuta 2021

DIY Telescope trolley

Käenpesän pihapiirin tähtitaivaan havainto-olosuhteet ovat tässä vuosien varrella muuttuneet aina vain huonommiksi, johtuen ympäristön puiden runsaasta kasvusta. Korkeat puut ovat myös kaventaneet ”reippaalla kädellä” tähtitaivaan kuvaamiseen käytettävissä olevaa aikaikkunaa. Tästä johtuen kiinteää havaintorakennusta pihaamme ei ole kannattanut rakentaa, koska kaukoputken joutuu pystyttämään milloin mihinkin pihan alueella, riippuen kuvauskohteesta ja sen korkeudesta. Tämä on osaltaan rajoittanut myös innostustani, kun kuvaus kohdetta on pystynyt valottamaan vain hyvin vähän aikaa, puiden jo tullessa eteen.

Ongelmaa mietiskellessäni törmäsin netin syövereissä hakusanalla ”telescope trolley”, kuljetuskärryihin, joiden avulla kaukoputkipaketin liikuttelu sujuu kohtuu helposti ja nopeasti paikasta toiseen. Kärryt ja idean nähtyäni olin välittömästi myyty mies. Tuollaisen haluan itsellenikin. Sillä saisin kaukoputkeni kuljetettua sopivaan paikkaan ja vaikkapa kesken kaiken siirrettyä sen vielä toisaalle, jatkaakseni kuvaamista tai havainnointia. Valmiiden kärryjen hinnat vaan näyttivät olevan sen verran ”tähtitieteellisiä”, että päätin ehdottomasti rakentaa sen itse.

Valokisko kokeilu rungoksi
Runkoa miettiessäni päädyin aluksi metalliseen muotoprofiili valokiskoon, mutta totesin sen jäykkyydeltään aivan liian heppoiseksi tuohon tarkoitukseen.

Askarteluhuoneen nurkassa oleva vahvuudeltaan 31 mm ylijäämä filmivanerilevy sen sijaan vaikutti riittävän tukevalta tuohon käyttöön, eikä siitä aiheutuisi kustannuksiakaan koska sille ei ollut muutakaan käyttöä. Lisäksi oma osaamiseni puutöistä tuki myös tuota ajatusta. Joten siitä sitten vain valmistelemaan kulkuvälinettä Celestron CPC putkelleni.

Pienimuotoisen suunnittelun ja piirustelun jälkeen aloin valmistamaan tarvittavia puuosia sekä etsiskelemään muita tarvittavia osia.

Motonetistä hankin kärryyn edulliset ilmakumipyörät ja Biltemasta löysin sopivan pilarikengän, josta tein etupyörän haarukan. Mutterit ja ruuvit sekä ruuvitangot hankin niin ikään Biltemasta sekä Kiinnikekeskuksesta.

Tarvikkeiden hankinnan ja osien valmistuksen jälkeen olikin jäljellä enää kasaus. 


Kuvasarja tarvikkeista ja niiden valmistamisesta

Kärrylle valmistin ruuvitangosta säätöjalat, joiden avulla kärryn kaukoputkineen saa säädettyä suoraan, havaintopaikan maastosta riippumatta. Akkuporakone toimii hyvänä apuvälineenä ruuvattaessa jalkoja tallaa vasten.


Kaukoputken kolmijaloille tein runkoon syvennykset, joihin upotin pesukoneen jalkojen värinänvaimennus kumit.

Takajalan värinänvaimennus kumi

Etujalan värinänvaimennus kumi





Lisäksi hankin kiinnityslenkit ja kiinnityshihnat, jotta kaukoputki ei vaan heilahtaisi kärryn päältä pois epätasaisemmassakaan maastossa.

Takajalkojen kiinnityslenkit ja hihnat sekä vatupassi

Etujalan kiinnityslenkki ja hihna

Ja mitäpä tämä kaikki sitten maksoi? Loppulasku maaleineen oli n. 85 euroa jollei tuota valokisko kokeilua oteta huomioon. Menkööt sen kustannukset tällä kertaa tieteelle 😉. Kokonaiskustannukset ovat siis reilusti alle netissä myytävien vastaavien kärryjen, joiden kantokyky on samaa luokkaa kuin valmistamani.

Valmis kärry toimii erinomaisesti ja nyt kamerat yms. oheislaitteet johtoineen voivat olla paikallaan kaiken aikaa, eikä niitä tai kaukoputki rakennelmaa tarvitse purkaa sessioiden välillä, vaan sen voi vetää takaisin autotalliin odottamaan seuraavaa sopivaa havainto / kuvaus yötä. Vielä kun saisi nuo katulamput pimeäksi niin…

Valmis kärry ulkona ja sisällä tallissa.

Ohessa kuvasarja rakentelusta sekä valmiista kärrystä.

2 kommenttia:

  1. Mikä akkupora tuossa on kuvassa? Meillä on uusi akkuporakone etsinnässä, vaihtoehtoja tuntuu olevan todella paljon ja minun tulisi se hommata ennen mieheni syntymäpäivää yllätyksenä. Mukava seurata näitä rakentelupuuhia, muutenkin mielenkiintoinen blogi. Kiitos!
    https://www.iisalmenautoala.fi/tyokalut

    VastaaPoista
  2. Moi Sanna,
    Kiitos kommenteistasi ja viestistä. Porakone on Ryobi merkkinen. Hyvä peruskone, joka on toiminut vaativissakin kohteissa hienosti, vaikka ei ammattilaiskone olekaan.
    Mukava kuulla, että blogini on kiinnostanut 🙂

    VastaaPoista